آچار کولر گازي کولر های گازی به خاطر ظرافت و نوع ساختاری که دارند، برای نصب و تعمیر لزوما احتیاج به وسایل و ابزار خاصی دارند که به همین خاطر ممکن است در صورت استفاده از ابزار نامناسب در عملیات نصب یا تعمیر اختلال پیش آید.

ابزار مورد نیاز برای این کار را می توان به دو دسته ابزار تخصصی و ابزار عمومی تقسیم کرد.

ابزار عمومی

ابزار عمومی به ابزاری گفته می شود که برای اکثر کارهای تعمیر یا نصب و برای دستگاه های مختلف استفاده می شود، آچار کولر گازي این ابزار می توانند شامل: (کیف ابزار، جعبه بوکس، آچار فرانسه، سیم چین، انبردست، انبر قفلی، سیم لخت کن و دم باریک، متر، انواع پیج گوشتی تخت دو سو و چهار سو، خط کش، چکش، سوهان و غیره.)

ابزار تخصصی

حال به ابزار تخصصی این کار می پردازیم. ابزار تخصصی در این مقاله به ابزاری گفته می شود که مخصوص نصب و تعمیر کولر گازی است و باید در انتخاب و استفاده از آنها دقت شود. آچار کولر گازي این ابزار در ادامه معرفی شده و کاربرد و نوع هر کدام توضیح داده می شود.

لوله بر مسی

لوله های مسی رابط بین یونیت داخلی و خارجی کولر های گازی اسپیلیت هستند. آچار کولر گازي برای اینکه این کولر های نصب شوند، باید این لوله ها به اندازه مناسب بریده شوند و ابزاری که برای این کار استفاده می شود، لوله بر مسی است.

برش لوله مسی

لوله بر های مسی طرح های مختلفی دارند و اندازه های آنها نیز بسته به نوع کار متفاوت است. آچار کولر گازي ولی یک سرویسکار کولر گازی باید یک لوله بر مسی کوچک داشته باشد که بتواند در مواردی همچون برش لوله مسی برای نصب کولر ، برش لوله مسی برای تعمیر و برش لوله مسی برای تعویض از آن استفاده کند.

لوله بر های آهنی

لوله بر های مسی تا حدود زیادی شبیه به لوله بر های آهنی هستند ولی از نظر اندازه و ظرافت بسیار کوچک تر می باشند. آچار کولر گازي برای برش لوله های مسی نباید به هیچ عنوان عجله کرد و باید به آرامی الماس لوله بر بر سطح لوله حرکت کند و به مرور دسته محکم شود تا لوله بدون له شدگی بریده شود.

لوازم جانبي نصب کولر گازي

هر چند برخی از استاد کاران به اشتباه برای برش لوله مسی از اره آهن بر و یا ابزار نامناسب دیگر استفاده می کنند ولی باید بدانید این کار کاملا اشتباه است و می تواند باعث شکستن آچار کولر گازي و یا قاچ خوردن لوله شده و یا به راحی پرچ نشده و نشتی داشته باشند.

پرچ کن یا لاله کن

پس از آن که لوله ها به اندازه مورد نیاز بریده شدند باید پرچ شوند تا برای پیج و مهره شدن آماده شوند. آچار کولر گازي این کار به وسیله ی دستگاه پرچ کن با لاله کن انجام می شود که دو مدل برقی و دستی دارد.

مولتی متر

این وسیله جهت بررسی کردن خازن کولر گازی به کار می رود.خازن ها قطعه های الکتریکی هستند که در کمپرسور و فن موتور ها در کولر های گازی استفاده می شوند و نیروی الکتریسیته را در خود ذخیره می کنند. آچار کولر گازي مولتی متر برای چک کردن این خازن ها به کار می رود و با آن متوجه می شویم آیا خازن احتیاج به شارژ دارد یا خیر.

منیفولد سرویس (گیج فشار)

برای تنظیم و شارژ کولر های گازی منیفولد در هنگام سرویس کولر گازی ابزاری ضروری است، این دستگاه به صورت آنالوگ(عقربه ای) و دیجیتال در بازار موجود است. آچار کولر گازي گیج های فشار نیز تنوع زیادی در بازار دارند ولی برای تنظیم فشار گار منیفولد یک گیج متناسب باید استفاده شود.

ترمومتر

ترمومتر یا همان دما سنج وظیفه ی سنجش دما را بر عهده دارد. آچار کولر گازي از این دستگاه می توان برای سنجش دمای هوای خروجی کولر و تست آن استفاده کرد.

پمپ وکیوم

این دستگاه برای زدودن لوله ها ی تبرید از رطوبت و هوا است، چرا که وجود رطوبت و هوا در سیکل تبرید باعث خرابی کولر گازی می شود.بعضی تعمیرکاران گاهی اوقات به جای استفاده از پمپ وکیوم از کمپرسور یخچال برای این کار استفاده می کنند. آچار کولر گازي که بسیار کار اشتباهی است و کمپرسور فقط می تواند هوا را خارج کند ولی قادر به تخلیه رطوبت نیست.

دستگاه فنر خم کن لوله ی مسی

برای نصب و تعمیر کولر گازی در جاهایی شما باید لوله های مسی را خم کنید تا بتوانید لوله ها را انتقال دهید.برای این کار استفاده از لوله خم کن مخصوص ضروری است. آچار کولر گازي در غیر این صورت لوله ها ممکن است بشکنند و یا آسیب ببینند.

مانومتر

مانومترها برای اندازه گیری فشار در سیستم کولر گازی به کار می رود.مانومتر ها انواع مختفلی از جمله: روغنی، تقاضای، عقربه ای، دیجیتال و دیافراگمی دارند. آچار کولر گازي زمانی که فشار کمپرسور تنظیم نیست این منجر به خرابی کل سیستم می شود، بنابراین میزان فشار با مانومتر سنجیده و برای تنظیم آن اقدام کنید

جوشکاری لوله ی مسی

علاوه بر ابزار هایی که در بالا ذکر شد برای نصب و تعمیر کولر گازی ابزارهای دیگری همچون ابزار جوشکاری لوله ی مسی، دریل، انواع فنر خم کن، آچار کولر گازي الماس شیشه بر، گشاد کن لوله ها،کپسول گاز ازت، سنگ فرز، تراز، سیم برنجی و مسی مایع توزن و غیره وجود دارند که هر کدام باید به جا و در محل خود استفاده شود.

وسایل مورد نیاز برای نصب کولر گازی

  1. دریل هیلتی برای سوراخ کردن دیوار
  2. مته ۶ برای نصب سینی پنل داخلی
  3. مته ۱۱ یا ۱۲برای نصب پایه دیواری برای پنل خارجی
  4. رول بولت برای نصب پایه دیواری
  5. لوله بر برای لوله مسی
  6. لاله کن لوله مسی
  7. یک یا دو عدد آچار فرانسه و یا یک آچار فرانسه و سری آچار با سایز های مختلف ( ۲۴-۲۷ _ ۱۹-۲۱ _ ۱۷-۱۶) و …
  8. دسته آچار آلن
  9. تراز
  10. گرد بر برای سوراخ کردن دیوار و وارد کرد لوله های مسی با داخل ساختمان
  11. بست کمربندی برای نگه داشتن لوله های مسی
  12. کابل برق ۵ رشته برای ارتباط بین پنل داخلی و خارجی
  13. کابل ۳ رشته برای برق ورودی ( اگر کولر گازی کوچکتر از ۳۲ هزار باشد ابتدا برق به پنل داخلی وارد میشود )
  14. ایزوله برای دور لوله های مسی ( سایز ایزوله را به نسبت سایر لوله مسی خریداری کنید )
  15. پرایمر ( ترجیحا مدل چسبی برای روی لوله های مسی )
  16. لوله مسی با سایز مناسب کولر گازی
  17. دستگاه وکیوم و گیج مانوفیلد برای نصب بهتر و اصولی

خم زدن لوله مسی های کولر گازی

از پنل داخلی حدود نیم متر لوله مسی خارج شده است ، آچار کولر گازي که می توان آن را خم زد و برعکس کرد که در بیرون پنل داخلی به لوله های خوابانده شده متصل شودویا خم نزد و در زیر پنل داخلی به لوله ها متصل کرد .

محل مناسب نصب پنل بیرونی

پنل خارجی حتماً باید جایی نصب شود که فضای آن باز باشد و هوا رفت و آمد داشته باشد.و جلوی پنل خارجی باید حداقل ۴ متر فضا باشد پشت پنل بهتر است حداقل ۷۵ سانت فضا باشد . آچار کولر گازي تا هوا بتواند به خوبی در میان شبکه های کندانسور جریان پیدا کند و گاز موجود در سیستم را خنک کند.

نصب پنل خارجی کولر گازی

پنل بیرونی را میتوانید روی زمین بگذارید و یا با استفاده از پایه دیواری و رول بولت روی دیوار نصب کنید ، در هر صورت از تراز استفاده کنیدلوله ها و کابل ۵ رشته را به پنل بیرونی متصل کنید . آچار کولر گازي در انتهای کار که لوله ها و کابل ها متصل شد ، باید گاز را به جریان بیندازید .

ریموت کولر گازی گری

شما زمانی که کولر گازی گری را خریداری می کنید باید به خوبی در مورد نحوه استفاده از ریموت کنترل کولر گازی گری اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید. آچار کولر گازي در این صورت قادر خواهید بود که هر یک از بخش های ریموت کنترل را برای تنظیم کردن دما استفاده کنید.

ریموت کنترل ها

به طور کلی باید به خوبی بدانید که ریموت کنترل ها یکی از اصلی ترین قسمت های تشکیل دهنده کولر گازی می باشند. شما باید به خوبی هر یک از دکمه های ریموت کنترل کولر گازی را بشناسید و از کارکرد آنها اطلاع داشته باشید. آچار کولر گازي امکان دارد بسیاری از افراد بعد از نصب کولر گازی گری به خوبی در مورد ویژگی های کولر گازی اطلاعات بیشتری در اختیار نداشته باشند.

شناخت ریموت

شناخت ریموت کنترل کولرهای گازی به شما کمک می کند، تا در رفع مشکلات احتمالی بوجود آمده برای کولر گازی خود بهتر عمل کنید. زیرا اخطارات و مشکلات بوجود آمده از طریق نمایشگر روی ریموت کنترل اطلاع رسانی می شود، آچار کولر گازي در نتیجه شناخت بهتر شما باعث عیب یابی و تعمیر کولر گازی خواهد شد.

دکمه های ریموت کولر گازی گری

آچار کولر گازي برخی از اصلی ترین و مهمترین دکمه هایی که روی ریموت کولر گازی گری Gree می باشد و شما باید به خوبی آنها را بشناسید تا از کولر استفاده کنید عبارت است از :

دکمه مود

یکی از اساسی ترین و اصلی ترین دکمه های روی ریموت کولر گازی گری دکمه مود می باشد که با استفاده کردن از آن می توانید حالت کاری دستگاه را انتخاب کنید. آچار کولر گازي کولر گازی گری دارای ۴ حالت متفاوت گرم و سرد اتوماتیک و رطوبت گیر می باشد.

دکمه خاموش و روشن

با فشار دادن این دکمه می توانید کولر گازی خود را خاموش و روشن کنید. زمانی که کولر شما بعد از خاموش شدن روشن می‌ شود کولر با همان تنظیماتی که آخرین بار تنظیم نموده اید روشن خواهد شد. آچار کولر گازي بنابراین پیش از اینکه کولر را خاموش کنید باید تنظیمات آن را مورد بررسی قرار دهید.

دکمه کول

دکمه کول به شکل یک دانه برف می باشد که روی ریموت کنترل قرار گرفته است. این دکمه در فصل تابستان و برای خنک سازی محیط مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید در فصل تابستان فضای خانه خود را با استفاده کردن از دستگاه خنک نمایید. آچار کولر گازي به همین دلیل بهتر است به خوبی دقت داشته باشید که ابتدا دکمه کولر را برای خنک سازی فشار دهید.

دکمه فن

آچار کولر گازي زمانی که شما دکمه فن را انتخاب می کنید باید بدانید که کولر در حالت فن قرار می‌گیرد و موتور و یا کندانسور کولر خاموش می گردد. در این حالت فن داخل کولر مشغول به کار می باشد و مانند یک پنکه عمل می ‌کند. دکمه فن به طور معمول مخصوص فصل بهار است چرا که در این فصل بهار نیازی به هوای سرد و یا گرم ندارید.

دکمه تمپرتور

آچار کولر گازي با استفاده کردن از این دو دکمه شما می توانید دما و یا تایمر کولر آبی را تنظیم کنید.

دکمه هیت

آچار کولر گازي دکمه هیت به شکل یک خورشید می باشد و کاربرد آن برخلاف دکمه کول روی کولر گازی در فصل زمستان نیز برای گرم سازی محیط می باشد. شما می توانید محیط ساختمان خودتان را با دکمه هیت گرم کنید.

دکمه لایت

آچار کولر گازي با زدن دکمه لایت قادر خواهید بود که چراغ های موجود روی پنل را روشن و خاموش کنید. به همین دلیل می توانید زمان خواب چراغ را خاموش کرده تا مزاحمتی برای خوابتان ایجاد نشود.

دکمه سویینگ

آچار کولر گازي با استفاده کردن از دکمه سویینگ روی ریموت کنترل کولر گازی گری شما قادر خواهید بود که زمان خاموش و روشن شدن کولر را بر اساس زمانی که مشخص باشد تنظیم نمایید. بسیاری از افراد شاید بخواهد در ساعت مشخص شده کولر گازی خاموش و روشن شود که با استفاده از از این دکمه می توانید از این ویژگی استفاده کنید.

دکمه توربو

آچار کولر گازي در صورت فشردن این دکمه، کمپرسور کولر گازی با حداکثر توان خود اقدام به تولید سرما یا گرما خواهد کرد. این حالت زمانی کاربرد دارد که قصد سرد کردن/ گرم کردن محیط را در کوتاه ترین زمان ممکن داشته باشید.

دکمه اسلیپ

آچار کولر گازي این دکمه برای استفاده کردن در شب و زمانی که شما خواب هستید کاربرد دارد. شما باید به خوبی بدانید که اگر در ساعت خواب خود این دکمه را تنظیم کنید می توانید دمای مطلوب را در اتاق خواب به وجود آورید.

دکمه کلاک

آچار کولر گازي با استفاده از این دکمه امکان تنظیم ساعت نمایشگر کولر گازی را خواهید داشت.

دکمه تایمر

یکی دیگر از دکمه های کاربردی در کنترل کولر گازی گری دکمه تایمر است. این کولر گازی این امکان را می دهد تا زمان روشن و خاموش شدن کولر گازی را به شکل دقیق مشخص کنیم. آچار کولر گازي این دکمه در صرفه جویی مصرف انرژی نیز بسیار موثر است. زیرا در اثر فراموش کردن کولر گازی، این دکمه بر اساس زمانبندی اقدام به خاموش کردن آن خواهد کرد.